Om Fam Kähler

Om Familien Kähler


Kunstneren L.A Ring og hans berømte Svigerfamillie Kähler har med tiden haft deres roller i Mogenstrup.

Familien Kähler i Mogenstrup

I 1888 blev Besøget ved Sankt Mogens Kilde foreviget af kunstmaleren Laurits Andersen Ring. Efternavnet tog han som voksen efter sin fødeby kun få kilometer herfra. På motivet ser vi keramiker Herman August Kähler med sin hustru Jansine siddende på bænken sammen med deres ældste datter, Sigrid Kähler, der drikker af Skt. Mogens Hellig Kilde.


Mogenstrup var ikke et ukendt udflugtsmål for Herman A. Kähler. Som dreng kørte han én gang årligt med sin far, pottemager Herman Joachim Kähler, til Mogenstrup, hvor der hvert år den 24. juni, på Sankt Hans Dag, var kildemarked. Denne dag betød en stor omsætning for dem.


Der findes et lille vers i en lejlighedsvise skrevet af keramikeren, Jens Thirslund, der var ansat hos Kähler mange år senere. Verset handler om tiden fra Kindhestegade 6, hvor Kähler  startede sit virke 1839. Her nævnes også kildemarkedet i Mogenstrup.


Man sparkede kraftigt i Kindhestegade

Pr. Mand vel tre hundrede Mælkefade

Fra fem til otte.

Langt mere gik til ved et kildemarked

Men da var det også Hesten som sparked`

Der lå det!


Dette vers henviser til, at den unge Herman A. Kähler, havde pakket vognen med en mængde brugsting heriblandt mælkefade, som nævnt i verset. Han havde også pakket barselsspande, da barselskrukker var sjældne på Sjælland. Der var endvidere stegesoer og andet bage- og køkkentøj samt snapsedunke, der var populære. Snapsedunkene blev brugt til at have brændevin i, købt på markedet. Brændevinen kunne nemlig købes i Mogenstrup med billigere afgift end resten af Danmark. De uglaserede dunke til kildevand var populære og var en specialitet på værkstedet, sammen med fiksérskåle til fotografering, som også var blevet meget populært på denne tid. 


Om Sigrid Kähler

Sigrid Kähler (1874-1923), som ses drikke af Sankt Mogens Kilde, var Herman A. Kähler og Jansines ældste datter. Hun var en livsglad pige, der holdt af at danse til langt ud på natten. Sigrid startede på Kählers værksted som ganske ung. Hun var dedikeret og havde en stor interesse for alt, hvad der foregik på fabrikken på Kählersbakken. Hver en branding, bestilling og forsøg optog hende. Sigrid begyndte selv at dreje og dekorere keramik og havde en stor interesse for at dekorere med blomster, og hun havde en fin og følsom evne til at gengive dem. Hendes søster, Elisabeth, beskriver fra en båndoptagelse mange år senere, at Sigrids lyst til at tegne og male var stor, men det var altid mest for hende selv. 

Sigrid Kähler blev gift med L.A. Ring. Han havde, som så mange andre malere, en melankolsk side. Samværet med Sigrid betød meget for L.A. Ring, der fik et mere lyst og lykkeligt liv sammen med hende. For Sigrid fik ægteskabet en pris for den kunst og kreative udvikling, som hun elskede. Som den pligtopfyldende hustru, hun også var, lagde hun sit eget kunstneriske virke fra sig for at støtte sin mand og passe deres to børn. På den måde endte hun som mange kunstnerfruer før hende.

Sigrid led af en lungesygdom. Det formodes, at det var årsagen til turen ved Sankt Mogens Kilde sammen med sin mor, Jansine, foreviget af L.A. Ring i 1888. Efterfølgende har L.A. Ring tilføjet Herman A. Kähler til maleriet. 

 

Herman A. Kähler (1846 – 1917)

Herman August Kähler var søn af keramiker Joachim Christoph Herman Kähler og hans hustru Mariane Sophie Kähler. Han voksede op i Næstved, i Kindhestegade 6. Kindhestegade var dengang præget af et hårdkogt miljø, hvilket gadens navn indikerer. Her blev der uddelt mange kindheste på den tid. Kindhestegade var forsynet med beværtninger af enhver slags. Så hvis man ønskede at uddele eller modtage øretæver, så var det her, det skete. Herman A. Kähler boede med sine to brødre og tre søstre, sin faster samt sin mor og far og nogle ansatte. 

Herman A. Kähler var sin fars erklærede yndling og var sammen med sin bror Carl Fredrik Kähler (1850-1920) udset som arving til værkstedet. Hans uddannelse har naturligt ligget den gamle Kähler på sinde. Mens han lærte kakkelovnsmageriets kunst hos sin far, deltog han om aftenen på byens tegneskole, hvor han vandt flere præmier. Han modtog desuden et års undervisning i glasurmaleri hos en gammel tysk glasmaler på Holmegaards Glasværk. En dag var det dog nær gået helt galt. Man opløste dengang dukatguldet i arsenik, og da arbejdsmiljølovgivningen var mindre restriktiv i de dage, var frokoststue og arbejdsrum ikke adskilt. Dette forårsagede, at Herman A. Kähler måtte sendes hjem i vandret stilling efter frokost med en kraftig forgiftning. Hermed sluttede den undervisning.

Efter endt læretid, i 1864, flyttede Herman A. Kähler til København i et halvt års tid. Her arbejdede han om dagen på den berømte billedhugger H.W Bissens atelier. Om aftenen tog han kurser på Teknisk Institut. Her mødte han Jansine Bergs bror, og blev introduceret til sin kommende hustru. Det endte med et sommerbryllup i 1873, efter at Herman A. Kähler havde været på valsen og var hjemvendt igen. 

I Næstved havde alle gårde og håndværksmestre jordlodder ude bag den vældige Ås, og her lå et lille lod med kaldenavnet ”Skidtparken”, da området tidligere havde været anvendt som losseplads. Her opførte Herman A. Kähler sin keramikfabrik. I dag har det fået et noget kønnere navn Kählerbakken. 

Gennem tiden har mange af datidens store kunstnere kommet og gået hos Herman A. Kähler og hans familie. Det var gennem kunstneren H.A Brendekilde, at  L.A Ring blev introduceret til Kählerfamilien og siden hen blev en del af familien, da han giftede sig med Sigrid Kähler.


Om Jansine Kähler

Jansine Elisabeth Christine Berg (1848 – 1901) blev til fru Kähler pinsedag 1873. Herman havde mødt hende gennem hende bror, som han kendte fra Bissens atelier i København. Herman A. Kähler blev forlovet i maj måned 1871 med denne smukke brunøjede københavnerfrøken. Hun kom fra en noget usædvanlig familie og havde et oprørsk temperament, der forargede svigerforældrene og dele af Næstveds borgerskab. Det, at hun nægtede at bære underskørt, var ikke velset.

De flyttede ind i en lille lejlighed i Slagter Krümmels gård i Riddergade lige overfor Apostelhuset. Her fik de datteren Sigrid. Parret fik med tiden seks piger, og med tiden lærte Jansines svigerforældre at holde af hende.

På en anden båndoptagelse beskriver datteren, Elisabeth Kähler, en episode fra det hyggelige Kähler hjem. Hun fortæller om et besøg af kunstneren Karl Hansen Reistrup, der også boede i Næstved. Denne var hjemvendt fra Paris og underholdt Kähler-familien om Københavnerlivet. Jansine havde ønsket at få hvidtet loftet i stuen. Det mente Reistrup var ganske overflødigt. Næsten som i et cirkusnummer balancerede han på en spisebordsstol ovenpå spisebordet og med en våd pensel, malede han - i skæret fra petroleumslampe - en række flyvende krager om en hvid, renvasket og skinnende sol. Denne udsmykning blev siddende i mange år.

Det var også Jansine, der forbarmede sig over den 33-årige L.A Ring, der på dette tidspunkt var fattig og endnu ikke havde haft sit gennembrud. Jansine sørgede for, at han så ofte, det var muligt, var med i Kähler-familien og fik noget ordentlig at spise. L.A Ring havde på dette tidspunkt mistet troen på ægteskab, men Sigrids livsglade væsen overvandt hans frygt og hjerte. 


Kilde: Kälersværker af Peder Rasmussen